افغانستان ازچشم انداز دوربين عکاسي
مشعل مشعل

نمايشگاه عکس از زنده گي روزمره در افغانستان از سوی فدراسيون جهاني کلتوری و دوستي هلند و بنياد همکاری های مشترک افغانستان – هلند روز دوشنبه 20 اگست سال روان عيسايي در تالار شهرداری شهر دن هاگ (لاهه)گشايش يافت.

در مراسمي که بدين مناسبت راه اندازی گرديده بود،شماری از اعضای سازمان های اجتماعي هلند،تعدادی از شهروندان و کارمندان جنرال قنسلي افغانستان در هلند اشتراک ورزيده بودند.

نخست آقای خيرهارد خيبلس رييس  فدراسيون جهاني کلتوری و دوستي هلند خطاب به مهمانان خوش آمديد گفته و پيرامون کارهای آن اتحاديه روشني انداخت ودر رابطه به اهميت نمايشگاه و کار مشترک با بنيادهمکاری های مشترک افغانستان– هلند سخنرانی نموده و از بانو ماريکه پيترس عضو فرکسيون پارلماني حزب سبزهای چپ  و معاون پيشين سفارت هلند در کابل خواست تا با سخنرانی خويش نمايشگاه را رسماً افتتاح نمايد.

وی که مدت سه سال در مقام معاون سفير در امور فرهنگي در کابل اجرای وظيفه نموده است،در رابطه به نقش و جايگاه همچو برنامه های فرهنگي و آشنايي با گوشه های زنده گي مختلف مردم سخن گفته و وانمود ساخت که:(( آشنايي ما شهروندان هلند که از افغانستان بازديد مي نماييم همواره از عقب دوربين های زرهپوش و يا شيشه موترهای زرهي بوده و به هيچ وجه با واقعيت های عيني جامعه همسان نيست ،آنچناني که شهروندان هلندی در اينجا نيز آگاهي چنداني از وضع سياسي – اجتماعي افغانستان سوا از راپورتاژهای شبکه های تلويزيوني که با نمايش يک گزارش اهداف معييني را مدنظر دارند،نداشته و در خلای معلوماتي قرار دارند،اما همچو برنامه ها مي تواند در شناخت بيشتر با زنده گي مردم مساعدت نمايد.

امروز ما عکس هايي را که توسط دکتر خليل وداد آماده گرديده است،مشاهده مي نماييم،اما عکاسي يک بُعد کوچکي از خلاقيت های فرهنگي دکتر وداد است. جامعه فرهنگي هلند با او پس از آنکه روزنوشت آنه فرانک را به زبان فارسي برگردان نمود،آشنايي کسب نموده و از ابتکار سترگ وی در شناخت هرچه بهتر آنه فرانک دختر سيزده ساله و در چهره او قصه های تلخ همه قربانيان فاشيسم هيتلری و خاطرات ماندگار آنان از جنگ دوم  جهاني بمثابه هلندی افغان تبار قدرداني نموده اند.

من در حالي که گشايش اين نمايشگاه را به دکتر خليل وداد تهنيت مي گويم،منتظر ابتکارات خلاق فرهنگي او بوده و برايش مؤفقيت آرزو مي نمايم .))

سپس دسته گلي که از جانب گرداننده های نمايشگاه تهيه گرديده بود،توسط تمنا دخترک خردسال که با لباس زيبای محلي کشورما ملبس بود به خانم ماريکه پيترس اهدأ گرديد.

بعد از آن دکترخليل وداد ضمن سپاس و امتنان از تشريف آوری مهمانان، پيرامون سفرش به افغانستان و عکس هايي تهيه شده توسط وی درنگ نموده و بر پيشنه کارهای فرهنگي بنياد همکاری های مشترک افغانستان– هلند که وی سمت رييس آن را دارد روشني انداخته و در رابطه به کتاب روزنوشت آنه فرانک و تاثيرات منفي جنگ بالای روان مردم بويژه کودکان و نوجوانان سخناني چند بيان داشته و سپس کتاب خاطرات آنه فرانک به زبان فارسي را به آقای سلطان محمد بنياد جنرال قنسل افغانستان در هلند اهدأ نمود که با سپاس پذيرفته شد .

بعداً آقای بنياد رشته سخن را بدست گرفته و خرسندی خويش را از اشتراک در اين نمايشگاه که معرف زنده گي واقعي مردمان کشورمان است،ابراز داشته و افزود:(( جای نهايت مسرت است که امروز دوستان هلندی ما عکس هايي از افغانستان پس از جنگ را مشاهده مي نمايند.جا دارد که از نام دولت افغانستان از سهمگيری گسترده کشورهلند در تأمين امنيت و بازسازی کشورما سپاس و امتنان نمايم .

محفل امروزی نه تنها نمايشگاه عکس هايي از دکتر وداد است،بلکه معرفي و نمايش متن فارسي کتاب معروف «خاطرات آنه فرانک» است که توسط وی به زبان فارسي ترجمه گرديده است .

من که بخش هايي از اين کتاب را به زبان انگليسي به خوانش گرفته ام،ميدانم که قربانيان جنگ سرنوشت مشترک و دشواريهايي همگون را دچار گرديده و جنگ سالاران با استفاده از زور ميله تفنگ به نقض قوانين بشری متوصل گرديده و جنايت مي آفرينند. ))

پس از آنکه به آقای بنياد يک دسته گل از جانب تمنا اهدأ گرديد،بخش رسمي محفل پايان يافته و اشتراک کننده گان به تماشای عکس ها و گفتگو های تعارفي پرداختند.

 

 

گفتني است که اين نمايشگاه تا تاريخ 3 سپتامبر در آدرس زير بروی علاقه مندان باز است .

 

Spui – 70

DenHaag

 

ورود آزاد است .

 

 

 

















August 26th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها